- Odense Katedralskole - https://odensekatedralskole.dk -

Kage på Katten

Kage og Odense Katedralskole hænger sammen på mange måder. Men hvad mener eleverne selv om kageordninger? Og hvilken kage er mest populær at medbringe? 

Billede taget af Signe 1d

På vores første dag her på Odense Katedralskole fik vi at vide, at kage er en fundamental del af det at gå på Katten. Hvis nogen stod og var i tvivl, om det nu bare var noget, der blev sagt, blev det effektivt understreget få øjeblikke efter, da der allerede her blev delt kage ud. Som lovet stoppede kagespisningen ikke der. Siden er der nemlig blevet uddelt brunsviger ved fejringen af skolens jubilæum, kage i anledning af klassekammeraters fødselsdage og ikke mindst som følge af kageordninger.

Måske opdagede I på et tidspunkt et spørgeskema under den temmelig selvforklarende titel “kageordning” på Lectio. Mange tak til jer 120, der besvarede det, også selvom vi kan se, at det blev gjort midt i jeres historie-, fysik- og dansk-moduler. Vi beklager, hvis dette spørgeskema var årsag til, at I missede noget vigtigt om mordet på Cæsar, men vid, at vi er taknemmelige for jeres ofring.

I dette spørgeskema spurgte vi jer blandt andet om, hvilken kage der er bedst at tage med til kageordningen. Og ud fra jeres svar kan vi se, at cookies er den foretrukne kage. Hele 27 gange nævnes den, men stærkt forfulgt var den af brownie med 23 stemmer og chokoladekage med 20. Dette er også forståeligt, da det er de færreste, som ikke kan lide cookies, chokoladekage eller brownie. 

Bradepandekager generelt, herunder gulerodskage, banankage, drømmekage etc., er også meget populære, når det gælder kageordning. Og det forstår vi godt, fordi det er nogle gode kager. Bradepandekager er også nemme at transportere og går ikke så let i stykker under transporten.

En anden god mulighed kunne også være muffins, da de allerede er delt op i små portioner, så man ikke skal stå og skære det ud. En muffin sviner heller ikke lige så meget som en almindelig bradepandekage, hvilket også skal tages med i betragtning når man skal vælge en kage til kageordning.

Spørgeskemaet sluttede dog ikke helt ved valg af kage. Det måske lidt ledende spørgsmål “Hvad tænker du, at kageordning gør for fællesskabet i klassen?” viste, at størstedelen af de besvarende elever var meget positive overfor kageordning. Mange mener, at det gør meget for fællesskabet og er med til at samle klassen. Flere fremhæver også, at det bare hjælper en igennem et hårdt 4. modul. Det faktum, at ens klassekammerater har brugt tid og gjort sig umage for at bage en kage, styrker sammenholdet og respekten for hinanden. Kage bidrager også  til hyggen og skaber en god stemning i klassen. 

Desværre kan kageordningen også medføre, at nogle elever kommer til at føle et pres på, at det skal være en hjemmebagt kage, og at de skal bruge tid på det, hvilket de måske ikke har. Det mener vi dog ikke er nødvendigt, for man kan sagtens købe gode kager, hvilket nemlig også kan spare tid. Derudover kan det hurtigt gå ud over klassens fællesskab, hvis man glemmer at tage kage med, når det er ens tur, men man må prøve at sætte en alarm. Hvis man ved, at man ikke kan nå det i den uge, man skal uddele kage, kan man altid bytte med en klassekammerat, for kageordningen skal jo ikke forbindes med stress.

Dog var der mange i besvarelsen af begge spørgsmål, som fremhævede, at det ikke handlede om, hvilken kage man bagte, og hvor ekstravagant den var. Respondent nr. 31 opsummerer meget godt den gennemgående indstilling, når de svarer, at den bedste kage er “Hvilken som helst, det er ikke pointen”.

Folket har talt, skaf jer en kageordning. Det er nemlig hyggeligt, bringer klassen sammen og så er kage bare godt, især i 4. modul. Og fortvivl ej, kage er kage, så ingen præstationsangst.