MENUMENU
  • Mød os
  • STX
    • Opbygning
    • Studieretninger
    • Optagelse
    • Talent
    • DGU
    • Studieretningsvælger
    • International
    • Eksamen
    • Studieplaner og undervisningsbeskrivelser
  • HF
    • Opbygning
    • Fagpakker
    • Optagelse
    • SU
    • Eksamen
    • Studieplaner og undervisningsbeskrivelser
  • GS
        • Om GSK
        • Optagelse
        • Kursusoversigt
        • Studieforløb
        • GS på Odense Katedralskole
        • Økonomi og SU
        • Kontakt GS
  • SOF
        • Om SOF
        • SOF på Odense Katedralskole
        • SOF Ansøgning
  • Om skolen
        • Medarbejdere
        • Studievejledning og studievalg
        • Censor
        • Regler
        • Ledelse
        • Læse- og matematikvejledning
        • Lovpligtig information
        • GDPR
        • Teknisk-adm. personale
        • Bestyrelse
        • Kontakt os
MENU
  • Praktisk info
  • Kalender
  • Ringetider
  • Medarbejdere
  • Lovpligtig information
  • Sikker kommunikation
  • Bibliotek
  • GDPR
  • Censor
  • Ledige stillinger
  • Whistleblower-ordning
  • OK’s venner
  • Kontakt os

Odense Katedralskole

Jernbanegade 34

5000 Odense C


66 12 22 40 eller 20 90 88 92
post@odensekatedralskole.dk

Søg efter:

Interview med LISE Rejnhold

På to uger lærte vi det, som normalt tager år

Fra den ene dag til den anden var alle hjemme;  elever og lærere var overladt til at være sammen om undervisningen på afstand. Alle har stået på tæer og måtte yde noget ekstra. Særlig én ildsjæl har gjort det mulig for så mange at omstille undervisningen fra den ene dag til den anden: Lise Rejnhold Sørensen. Ud over at undervise i historie og idræt, være indpisker ved OS Regatta, er Lise også IT-vejleder på Odense Katedralskole og ansat som konsulent hos IT-Center Fyn. 

 

Hun tog straks opgaven på sig at sætte alle lærere i stand til at bruge Hangouts, så de kunne undervise hjemmefra uden at miste kontakten til eleverne. Først stod hun for en introduktion til alle lærerne og herefter etablerede hun de første fjorten dage en altid åben support via Hangouts. “Jeg har været på – om ikke 24-7, så fra 8-16 hver eneste dag. Det har været delvist selvvalgt, at jeg har lavet den der support, hvor man bare har kunnet gå ind i hangouts og så var jeg der. Jeg oplevede, at der var et stort behov for det og derfor ville jeg gerne stå til rådighed for at vi kunne få det her cyklet i gang.” 

Hun havde hele tiden supportlinjen åben, gik med høretelefoner, så hun kunne høre, om der var nogen, der havde brug for hjælp. Men opgaven var kommet oveni alt det andet – undervisning, forberedelse, og så hjemmeundervisningen af mindre børn. “Jeg var jo nødt til at lave noget med børn i huset og trods alt også andre arbejdsopgaver. Plus jeg skulle holde mig selv i live og undgå at blive alt for skør. Jeg har prøvet at motionere inden kl. 8.00 – det er dog ikke altid lykkes, men så har jeg bare løbet med headsettet på og været koblet op imens.” 

Overnight

Lise gik som os andre ret uforberedt ind i hjemmeundervisningen og brugen af Hangouts. Bogstaveligt overnight kastede hun sig ud i at gøre os alle klar til at mødes via Hangouts. Hun havde planlagt at prøve det af på 1r fredag morgen, da Mette Frederiksen gik på onsdag aften d. 11. marts kl. 20.00. Torsdag morgen stod hun over for hele lærerkollegiet. Hun havde brugt aftenen og natten på at sætte sig ind i, hvordan det virkede. Dagen efter var hun den rolige, klare formidler af mulighederne og udfordringerne. Lærere gik i gang med at prøve sig frem efter hendes instruktion. Katedralskolen var i gang med at omlægge undervisningen til hjemmeundervisning uden de store gnidninger. 

“Det jeg synes var positivt og tegnede oplevelsen efterfølgende var, at kollegaerne tog overordentligt godt imod det. Der var en positiv stemning hele vejen igennem. Det har kendetegnet resten af perioden, at folk har gået til det med åben pande og tænkt, at det bliver godt, skal blive godt, og vi skal have det til at fungere, så eleverne får noget godt ud af det. Det har været en meget, meget stejl læringskurve, hvor vi på 14 dage har lært det, som en skole normalt ville tage år om.” 

Hun er meget imponeret over den arbejdsmængde lærere og elever har lagt i at få det hele til at lykkes. Spurgt til egen indsats er hun også klar i mælet. “For min del  – qua at jeg er IT-vejleder på Katedralskolen og er ansat ved IT-Center Fyn – så betyder det jo bare speederen max i bund begge steder på total koldstart, nærmest. Og så kører vi også lige et privat marathon ved siden af med børn hjemme fra deres skole. Og det gør vi gerne i den her situation. Men jeg har kort fortalt virkelig, virkelig arbejdet meget.”

Stor disciplin fra elevernes side

“Jeg har oplevet stor disciplin fra elevernes side”, fortæller Lise. Som allerede nævnt, havde hun planlagt at vejlede 1r. fredag morgen.  “Det var fordi, jeg ville teste det. Vi var jo klar over, at det kunne ende med at vi blev sendt hjem. Det endte så med at blive jomfrufærden i stedet for en test. Og den fald godt ud i den forstand, at eleverne var top klar og meget disciplinerede helt fra start”. 

Som IT-vejleder har hun ikke nogen mening om, hvor udbredt hverken google eller Hangouts skal være. Men i egen undervisning har det fungeret rigtig godt. Vejledningen af elever, der skrev historieopgave og kunne dele teksten med hende på skærmen virkede fx. rigtig godt. Men først og fremmest har det bare gjort det muligt at fastholde en undervisning med nærvær trods de umulige omstændigheder.

Det virkelig betyder noget for Lise, er ikke, at Hangouts har virket, men den stemning, der hersker blandt lærere og elever i forhold til at holde sammen og holde fast i undervisningen. “Ligesåvel som hele nedlukningsplanen på samfundsplan er et meget stort solidarisk projekt, hvor vi er afhænger af hinandens indsats, så gør det samme sig gældende for os på mikroniveau.”

Print

Odense Katedralskole

Jernbanegade 34
5000 Odense C

66 12 22 40
post@odensekatedralskole.dk

Mandag-Fredag kl. 08.00-14.00

Links

  • Lectio
  • GymFyn
  • OS
  • Optagelse.dk
  • Fordelingskriterier
  • Psykologordning

Følg os

  • Facebook
  • Instagram

Copyright © Odense Katedralskole 2018 | Sitemap | Cookies | Datapolitik

Cookies
Odense Katedralskoles hjemmeside anvender cookies, for at give dig som besøgende, den bedste oplevelse. Læs mere Accepter cookies
Privat & Cookie Politik

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
GEM & ACCEPTÈR
  • Mød os
    • Elever
    • Medarbejdere
    • Kommende meet-ups
  • STX
    • Om STX
    • Opbygning
    • Studieretning
    • Studieretningsvælger
    • Optagelse
    • Talent
    • DGU
    • International
    • Eksamen
  • HF
    • Om HF
    • Opbygning
    • Optagelse
    • Fagpakker
    • SU
    • Eksamen
  • GS
    • Om GSK
    • Kursusoversigt
    • Studieforløb
    • Kontakt
    • Optagelse
    • GSK på Odense Katedralskole
    • Økonomi og SU
  • SOF
    • Om SOF
    • SOF Ansøgning
    • SOF på Odense Katedralskole
  • Om skolen
    • Om os
    • Medarbejdere
    • Ledelse
    • Bestyrelse
    • Teknisk-adm. personale
    • Ledige stillinger
    • Lovpligtig information
    • Sikker kommunikation
    • Regler
    • Bibliotek
    • GDPR
    • Studievejledning og studievalg
    • Læse- og matematikvejledning
    • Censor
  • Kalender
  • Praktisk info
  • OK’s venner
  • Kontakt os
  • Lectio