- Odense Katedralskole - https://odensekatedralskole.dk -

Regler

Regler

Skolens studie- og ordensregler er udformet på baggrund af Lov om de gymnasiale uddannelser (LOV nr. 1375) og Bekendtgørelse om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser (BEK nr. 1338). Studie- og ordensregler (2024) [1]

På Katedralskolen vil vi gøre, hvad vi kan for at give dig rammer, der sikrer, at du trives godt, lærer en masse og udvikler dig. Vi vil gøre, hvad vi kan. Til gengæld skal du også gøre, hvad du kan. Det betyder blandt andet, at du skal følge de regler om mødepligt, der står beskrevet i Gymnasieloven og i skolens studie-og ordensregler. Du kan læse vores folder på vores folderside [2].

Du kan også læse en række spørgsmål og svar om regler – herunder om fravær – på Undervisningsministeriets hjemmeside [3]. Det er altid de opdaterede spørgsmål og svar fra uvm, der gælder. 

Der kan være en del at forholde sig til, når det gælder eksamen og årsprøver. Orientering om eksamen og årsprøver februar 2025 [4]  

Odense Katedralskole har en antimobbestrategi [5], som du kan læse om ved at følge linket. 

Rusmiddelpolitik 2022 for  Odense Katedralskole [6]

De 11 fynske almene gymnasier har desuden et fælles alkoholkodeks [7].

Regler for ungdomsorganisationers adgang til Odense Katedralskole

Reglerne er formuleret med udgangspunkt i Kodeks for samfundsengagerende ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelser (2024) [8], som er udarbejdet i samarbejde mellem DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Gymnasier, Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier og Børne- og Undervisningsministeriet.

Reglerne gælder for ungdomsorganisationer, der er medlem af DUF, Dansk Ungdoms Fællesråd.

  • Ungdomsorganisationer, der ønsker at besøge Odense Katedralskole, kan henvende sig enkeltvis eller flere sammen til post@odensekatedralskole.dk
  • Ungdomsorganisationer og Odense Katedralskole aftaler altid indhold og tidspunkt for besøget, herunder hvilke aktiviteter besøget indebærer. Aftalen træffes med en ledelsesrepræsentant – eller hvis besøget foregår som led i undervisningen – med en lærer.
  • Ungdomsorganisationer, der har aftalt besøg med skolen, får, hvis de ønsker det, mulighed for at mødes med elever inde på skolen i løbet af skoledagen, typisk i skolens kantine i spisefrikvarteret.
  • Information om ungdomsorganisationer og om/eller ungdomsorganisationers besøg kan blive delt på skolens intranet, på skolens samling og på skolen opslagstavler, hvis det er aftalt med skolens ledelse.
  • De aktiviteter, debatter, budskaber og materialer, som ungdomsorganisationerne bidrager med på skolen, skal foregå i en konstruktiv tone og have respekt for mangfoldighed. Der skal være adgang for alle elever til arrangementer – medmindre de er koblet til undervisningen for konkrete hold.
  • Enhver form for racistiske, sexistiske eller andre diskriminerende budskaber er uacceptable.
  • Enhver form for religiøs mission er uacceptabel. Religiøse ritualer må kun udføres af en ungdomsorganisation, hvis det er af aftalt med ledelsen eller med en lærer som led i undervisningen.
  • Aktiviteterne må ikke forstyrre undervisning og læringsaktiviteter eller være i strid med skolens studie- og ordensregler
  • Ungdomsorganisationerne er som udgangspunkt ansvarlige for at gøre klar og rydde op efter et besøg/arrangement. Hvis en ungdomsorganisation ikke rydder op efter sit arrangement, forbeholder skolen sig ret til at nægte organisationen adgang fremadrettet.

Lone Bjørndal Thomsen

Rektor

Ring eller skriv

hvis du har spørgsmål eller brug for flere informationer