fbpx
MENUMENU
  • Mød os
  • STX
    • Opbygning
    • Studieretninger
    • Optagelse
    • Talent
    • DGU
    • Studieretningsvælger
    • International
    • Eksamen
    • Studieplaner og undervisningsbeskrivelser
  • HF
    • Opbygning
    • Fagpakker
    • Optagelse
    • SU
    • Eksamen
    • Studieplaner og undervisningsbeskrivelser
  • GSK
        • Om GSK
        • Optagelse
        • Kursusoversigt
        • Studieforløb
        • Fag på Odense Katedralskole
        • Økonomi og SU
        • Kontakt GSK
  • SOF
        • Om SOF
        • SOF på Odense Katedralskole
        • SOF Ansøgning
  • Om skolen
        • Medarbejdere
        • Studievejledning og studievalg
        • Censor
        • Regler
        • Ledelse
        • Læse- og matematikvejledning
        • Lovpligtig information
        • GDPR
        • Teknisk-adm. personale
        • Bestyrelse
        • Kontakt os
Søg efter:
  • Talent

Forskerspirerne

Morten Petersen

En kold mandag i februar sad en gruppe elever, udpeget af deres lærere, foran skærmen og lyttede opmærksomt til mig, mens jeg forklarede, hvad projekt Forskerspirer gik ud på, og hvorfor de burde deltage. Det havde allerede været en lang dag, så udsigten til endnu et virtuelt meet-møde var ikke i sig selv spændende. Det til trods spurgte de indbudte elever interesseret ind til projektet. Jeg forsøgte at få følgende formidlet.

Hvert år arrangerer Københavns Universitet projekt Forskerspirer i samarbejde med Århus Universitet, Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet. Projektet har til formål at tilbyde elever med et fagligt og alment overskud på de gymnasielle uddannelser et indblik i forskningens verden. Projektet er struktureret som en konkurrence i humaniora, samfundsvidenskab, naturvidenskab og sundhedsvidenskab, hvor eleverne udarbejder et selvstændigt forskningsprojekt, der beskrives i en synopsis. En jury bestående af forskere indstiller tre projekter inden for hvert af de fire områder, og der udpeges én vinder fra hvert område ved afslutningsarrangementet på Københavns Universitet i december.

Emma og Irem har som to ud af blot 12 i hele landet fået deres forskeningsprojekt i finalen

Projektet stiller store faglige krav til deltagerne. Men der stilles mindst ligeså store krav til deltagernes selvstændighed. De deltagende elever skal selv finde frem til et emne, de gerne vil undersøge. De skal selv finde en forskerkontakt, som kan hjælpe dem med faglitteratur og hjælpe dem med at give projektet retning. Endelig skal de frem for alt gøre det hårde benarbejde – læse forskningsartikler, udtænke forskningsdesign og skrive synopsen. Som om det ikke er nok, så kører projektet sideløbende med dagligdagen på gymnasiet. De deltagende elever skal passe deres skole på lige fod med alle andre, med alt hvad det indebærer af afleveringer, lektier, fremlæggelser og så videre. Jeg forsøger som forskningskoordinator at holde modet oppe hos “spirerne”, men man bliver ikke holdt fast og kan stoppe, hvis man ikke ønsker at fortsætte. Der skal med andre ord graves dybt for at gennemføre.

Emma, 3f

“Projekt forskerspirer har givet mig muligheden for sammen med dygtige forskere at fordybe mig i et selvvalgt emne, som jeg interesserer mig så dybt for, og har styrket min interesse for at arbejde med forskning i fremtiden”

Før mødet var jeg bekymret for, om der overhovedet ville være nogle elever som kunne have lyst til at deltage i år. Hvem ville være interesseret i at investere så meget tid og så mange kræfter i sådan et projekt efter en vinter med lockdown og virtuel undervisning, og uden (på det tidspunkt) en dato for, hvornår hverdagen kunne vende tilbage igen?

Heldigvis udviste imponerende mange elever interesse i projektet. Endnu mere imponerende er det dog, at hele fire elever har fuldført projekt Forskerspirer. Helene fra 3z, Martin fra 3m, Emma fra 3f og Irem fra 3e. Alle fire har ydet en gigantisk indsats, til trods for at der har været alle mulige sten på vejen frem til den færdige synopsis. De fortjener hver især stor respekt og alle de fist bumps corona tillader.

“Gennem Projekt Forskerspirer har jeg lært, at viden ikke er stillestående. Forskning udvikler viden.”

Irem, 3e

Men fortællingen om Forskerspirer 2021 på Katedralen stopper ikke her. Emma og Irem er indstillet blandt projekter fra hele landet til hovedprisen i henholdsvis humaniora og samfundsvidenskab. Så kryds alt hvad I kan krydse, når Emma og Irem skal præsentere deres projekter for bl.a. Uddannelses- og Forskningsministeren, Københavns Universitets rektor og en lang række andre gæster ved afslutningsarrangementet d. 20/12.

Kierkegaard i dag

"Mit projekt hedder "Søren Kierkegaards begreb angst i det senmoderne samfund" og er en fænomenologisk undersøgelse af angst-oplevelsen blandt unge danskere i det senmoderne samfund. Projektets formål er at undersøge hvorvidt Søren Kierkegaards begreb angst kan beskrive en del af den diagnoseudvikling vi ser i det individualiserede og refleksive senmoderne samfund". - Emma

Konspirationsteorier om Covid-19

"Jeg forskede i, om ideologi og troen på covid-19 konspirationsteorier havde en sammenhæng i Danmark. Under pandemien florerede der adskillige konspirationsteorier om covid-19 på internettet, som påvirkede borgernes forhold til staten og dermed også vaccinen. Det blev så rigtig interessant, da jeg gennem mit forskning, faktisk så en sammenhæng mellem ideologi og troen på covid-19 konspirationsteorier." - Irem

Der er lukket for kommentarer.

André Dekker

André Dekker

TidligereForrige indlægAlice spiller Mie i “Kometernes jul”
Næste indlægBilleder fra Studenterugen 2022Næste

OK’s musiksmag

Hvis du har brug for inspiration til din playliste, eller er interesseret i at vide

PUNCH

Opskrift på lækker citronkage

Efter flere måneders grå himmel og blæsevejr har foråret endelig meldt sin ankomst. De første

PUNCH

De første kvinder på OK

Det som vi i dag kender som gymnasiet, Odense Katedralskole, blev stiftet for ca. 750

Print artikel

Odense Katedralskole

Jernbanegade 34
5000 Odense C

66 12 22 40
post@odensekatedralskole.dk

Mandag-Fredag kl. 08.00-14.00

Links

  • Lectio
  • GymFyn
  • OS
  • Optagelse.dk
  • GymFyns PO

Følg os

  • Facebook
  • Instagram

Copyright © Odense Katedralskole 2018 | Sitemap | Cookies | Datapolitik

Cookies
Odense Katedralskoles hjemmeside anvender cookies, for at give dig som besøgende, den bedste oplevelse. Læs mere Accepter cookies
Privat & Cookie Politik

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
GEM & ACCEPTÈR
MENU
  • Praktisk info
  • Kalender
  • Ringetider
  • Medarbejdere
  • Lovpligtig information
  • Sikker kommunikation
  • Bibliotek
  • GDPR
  • Censor
  • Ledige stillinger
  • Whistleblower-ordning
  • GymFyns PO
  • OK’s venner
  • Kontakt os

Odense Katedralskole

Jernbanegade 34

5000 Odense C


66 12 22 40 eller 20 90 88 92
post@odensekatedralskole.dk

MENU
  • Mød os
    • Elever
    • Medarbejdere
    • Kommende meet-ups
  • STX
    • Om STX
    • Opbygning
    • Studieretning
    • Studieretningsvælger
    • Optagelse
    • Talent
    • DGU
    • International
    • Eksamen
  • HF
    • Om HF
    • Opbygning
    • Optagelse
    • Fagpakker
    • SU
    • Eksamen
  • GS
    • Om GSK
    • Kursusoversigt
    • Studieforløb
    • Kontakt
    • Optagelse
    • GSK på Odense Katedralskole
    • Økonomi og SU
  • SOF
    • Om SOF
    • SOF Ansøgning
    • SOF på Odense Katedralskole
  • Om skolen
    • Om os
    • Ringetider skoleåret 23/24
    • Medarbejdere
    • Ledelse
    • Bestyrelse
    • Teknisk-adm. personale
    • Ledige stillinger
    • Lovpligtig information
    • Sikker kommunikation
    • Regler
    • Bibliotek
    • GDPR
    • Studievejledning og studievalg
    • Læse- og matematikvejledning
    • Censor
  • Kalender
  • Praktisk info
  • OK’s venner
  • GymFyns PO
  • Kontakt os
  • Lectio