
Lovpligtig information
Antal klasser og elever
1.g: 8 klasser
2.g: 8 klasser
3.g: 8 klasser
1.hf: 3 klasser
2.hf: 3 Klasser
Yderligere information
Herunder findes en kort version af skolens værdigrundlag og målsætning [1].
Værdigrundlag og målsætning
Odense Katedralskoles lange historie og placering midt i Odense er en solid og inspirerende ramme om nutidig undervisning. Skolens kultur er præget af tillid til og tryghed for elever og ansatte.
Uddannelse og dannelse
Odense Katedralskole lægger vægt på høje faglige standarder og på elevernes dannelse. Det er skolens opgave både at studieforberede eleverne gennem undervisning i en bred vifte af fag og at ruste eleverne til som hele mennesker at indgå i det samfund, de bliver en del af. Viden, kundskaber og færdigheder går dermed hånd i hånd med dannelsen af selvbevidsthed, sociale kompetencer, åbenhed, kritisk refleksion, kreativitet, demokratisk bevidsthed m.m.
Elever
Odense Katedralskole ønsker at give eleverne den indstilling og de færdigheder, der gør dem selvstændige og livsduelige, så de kan klare sig godt i tilværelsen. Skolen ønsker derudover gennem dialog og fælles refleksion at træne eleverne i at respektere andres viden og erfaringer, så de kan bidrage aktivt og konstruktivt til samfundet og dets udvikling.
Ansatte
Odense Katedralskoles mål for uddannelsen og dannelsen af eleverne kan kun virkeliggøres af et kompetent og engageret personale, som trives ved at arbejde sammen og som har en fælles forståelse af skolens værdigrundlag og mål.
Skole
Odense Katedralskole er en klassisk skole og en skole i pagt med tiden. Samarbejdet mellem elever, medarbejdere og ledere er præget af åbenhed og inddragelse, og omgangsformerne af ansvar, interesse og gensidig respekt. Odense Katedralskole ønsker at spille en vigtig rolle for såvel elever og ansatte som for det omkringliggende samfund.
Bestyrelsen d. 26. maj 2015
Strategiske fokuspunkter 2021-2026 [2], link åbner i ny fane
I formuleringen af årets indsatsområder indgår bl.a. indsatser for de områder, som skolen på baggrund af sin selvevaluering, vurderer har ændringsbehov. Desuden formuleres også øvrige indsatsområder inden for skolens strategiske ramme.
For hvert indsatsområder formuleres mål, konkrete handlingstiltag og indikatorer for målopfyldelse.
Opfølgningsplan 2023-2024. [5]
Særlige indsatsområder 2022-2023 [6], link åbner i ny fane
Særlige indsatsområder 2021-2022 [7], link åbner i ny fane.
Elevtrivselsundersøgelse 2021-2022, [9] link åbner i ny fane.
Elevtrivselsundersøgelse fra 2020 [10], link åbner i ny fane.
Elevtrivselsundersøgelse fra 2019 [11], link åbner i ny fane.
De retningsgivende mål for de gymnasiale uddannelser er følgende:
- Gymnasieskolerne skal udfordre alle elever uanset social baggrund, så de bliver så dygtige, som de kan
- En større andel af studenterne skal påbegynde en videregående uddannelse
- Trivslen i de gymnasiale uddannelser skal styrkes.
De retningsgivende mål skal sætte retning for skolens kvalitetssikring og udvikling i forhold til elevernes:
- faglige niveau
- trivsel
- overgang til videregående uddannelse
Se mere om disse emner i skolens selvevaluering.
Selvevaluering og opfølgningsplan 2023-2024 [12]
Selvevaluering og opfølgningsplan 2021-2022 [14]
Odense Katedralskoles bestræbelse på at fastholde elever tager skyldigt hensyn til skolens målsætning samt studie- og ordensregler. Heri understreges blandt andet vigtigheden af, at det som udgangspunkt er eleverne, der skal vise interesse for og vilje til at deltage i undervisningen. Se skolens fastholdelsesstrategi her [15].
Når Odense Katedralskole sender større bygge- og anlægskontrakter og tjenesteydelseskontrakter i udbud, overvejes det altid, om det er muligt at anvende sociale klausuler om uddannelses – og praktikaftaler.
I 2020 var skolens rengøringskontrakt i udbud for perioden 1. januar 2021 til 31. december 2025.
I forbindelse med udarbejdelsen af udbuddet, som blev udarbejdet i samarbejde med en ekstern rådgiver, blev det vurderet, at et krav om uddannelses- og/eller praktikaftaler ikke ville være proportionelt med opgavens omfang målt i ansatte, som er nødvendige for at løse opgaven. Kontraktens beløb forventedes kun at kunne overskride 4 mio. kr. i lønsum pga. kontraktens lange løbetid på 5 år.

Lone Bjørndal Thomsen
Rektor
Ring eller skriv
hvis du har spørgsmål eller brug for flere informationer